Sørvest Asia i perspektiv

Folkemordet på armenerne

TEKST:

Blikk – webside for aktivister – Armenia

iraq_44596707_armenia_afp466

iraqfineegor-armenia-0703

iraqphoto_lg_armenia

iraqarmenia_thumbnail2

iraqarmenia

Armenian Genocide

The Wall of The Genocide

Jerusalem – Armenian Genocide – National Geographic

Jerusalem – Armenian Quarter – National Geographic

Prelude to Genocide: Hamidian Armenian Massacres

Armenian Genocide

Armenian Genocide

Tears of Genocide

Hayastan: A Promise to Araxi (Armenian Genocide documentary)

Germany, Turkey and the Armenian Genocide

Armenian Genocide – Innocent Betrayed

BBC Special on Armenian Genocide

Armenians and Assyrians massacared 1915

Armenian Genocide 1915 – Family Survival Story

Armenian Genocide (1915) Survivor – Alice Muggerditchian

Armenian Genocide Survivor Vartan Hartunian

Talat · Enver · Djemal – REST IN HELL !!!

Forskjellig

The New Tears of Araxes

About Western Armenia

Artsakh Liberation War

Artsakh Liberation War

Fedayis of Artsakh

Fedayi History

The Lisbon 5

Debatt

A Tribute to Peace for Turkey, Greece, Armenia and the World

Movement against the Armenian Genocide Recognition

Turkish Denial of Armenian Genocide

Genocide denied

Congress Discusses Armenian Genocide Resolution

FBI: Turkey Bribes Congressmen To Deny Armenian Genocide

The expansion of Turkish Propaganda in U.S. Congress

US-Armenian Genocide Bill and Turkey

US-Armenian Genocide Bill and Turkey

George W. Bush Opposing The Armenian Genocide Resolution

Bush Demands No Official Recognition Of Armenian Massacre

Bush administration publicly against the Genocide Resolution

Turkey angrily reacts to genocide resolution

Israel hinders resolution discussions

Armenians demostration – Israel

US H. Res. recognizes the 1915 Armenian genocide

Turkish Historian Talks About Armenian Genocide

Azeris’ and Turks’ Propoganda on YouTube !

Armenian’s Genocide Lies And All The Evidences

Muslims Debate the Jewish Holocaust and Armenian Genocide

Scholar writer speaks on denial of Armenian genocide-jewish

French Armenian Law Angers Turkey

Fascist Turkey

A Million Turks Gather For Protest

Forskjellig

Genocides By Turkey

Aramean / Armenian / Greek genocide

Our Faith in God, Armenian Greek Assyrian

Beauty and The Beast: “Pontic Greek Genocide“

Hellenic Genocide

The Official Myspace of the Hellenic Genocide

1922 The burning of Smyrni by the turks

The destruction of Ionia

Turkish-Greek Population Exchanging

Minor Asia Greek Disaster

Assyrian History

Images Of Ancient Assyrians & Babylonians

Assyrian Persecution

Syriac/Aramaic Genocide 1915

Syriac/Aramaic Genocide

Assyrian rally in Moscow 12 July 2007

Rally in Moscow – Armenians, Assyrians and Greeks

Tyrkisk opposisjon

Elif Shafak and the article 301

Orhan Pamuk: Turkish Identity

Facing Up To The Past – Turkey

Orhan Pamuk: Turkish Identity

Orhan Pamuk and the 1915 Genocide

Armenian Journalist Hrant Dink Killed and Assain Arrested

Tribute to Hrant Dink

Letter To Hrant Dink

Letter from a Turkish Writer

Turks and Turkey is silenced with a penal code

Turkish Article 301

TURKEY: ARTICLE 301

Advertisements

Én kommentar to “Folkemordet på armenerne”

  1. Filosofen Ragnar Næss driver ren revisjonisme om folkemordet på armenerne, men har fri bane fordi dette passer den rådende tenkning. Opinionsdannerne er fortsatt selektive når det gjelder folkemord.

    At dette også gjelder Bernt Hagtvet er mer overraskende. Hagtvet har tatt oppgjør med venstresidens forhold til Pol Pot. Derfor er det underlig at han har latt Ragnar Næss få utbrodere sitt revisjonistiske syn i antologien «Folkemordenes svarte bok».

    Det er Anton Weiss-Wendt fra Holocaust-senteret på Bygdøy og Bård Larsen som påpeker disse misforhold i en kronikk i Dagbladet søndag. Bård Larsen har skrevet masteroppgave om folkemordet, med Hagtvet som rådgiver. Hagtvet kan derfor ikke skylde på uvitenhet.

    Næss sitt syn er underlig sett ut fra internasjonal forskning. Likevel får han ture frem.

    Næss mer enn antyder at brorparten av armenere som dør i denne perioden led mye av den samme skjebne som den tyrkiske/muslimske befolkningen, som ofre i krig, nasjonalistisk kaos og blokade. Næss kaller epoken diffust for «folkemorderiske tider», noe som er en utilslørt relativisering av de faktiske forhold: At utryddelsen og deportasjonene av den armenske minoriteten skjedde over hele Anatolia, for det aller meste i det samme tidsrommet, våren og sommeren 1915, i en synkronisert aksjon som ikke ville vært mulig å gjennomføre uten den sentrale statsmaktens godkjenning. Som alle vet var det de tyrkiske muslimene som var herrefolket i det ottomanske riket, både juridisk og militært. Imperiet var et sosialt system med første og andrerangsborgere, med en «inn» gruppe bestående av muslimer og en «ut» gruppe bestående av ikke-muslimer, deriblant de armenske minoritetene.

    Hvis dette hadde handlet om jødene hadde det blitt ramaskrik, skjønt Hans-Fredrik Dahl var ute på noe av den samme galeien når det gjaldt David Irving. Han har relativt nylig beklaget dette.

    Men folkemordet på armenerne kan man tillate seg å bagatellisere. Tidligere har armenernes skjebne vært holdt i bakgrunnen, men de senere år har temaet vært tatt opp i mange sammenhenger: Filmen «Ararat», drapet på Hrant Dink og det offisielle Tyrkias forfølgelse av Orhan Pamuk og andre som våger å ta ordet folkemord i sin munn – har sammen med ny forskningslitteratur bidratt til å rette søkelyset på armenerne. Likevel sier NRK Dagsnytt fortsatt «det påståtte folkemordet på armenerne».

    Er det fordi venstresiden opplever folkemordet som ubehagelig i det nye flerkulturelle Norge? Man tråkker på mange ømme tær. Muslimene har ikke tatt inn over seg folkemordet. Ofrene var dessuten kristne, og det setter mange følelser i sving som man helst vil la ligge. Den offisielle diskursen fremstiller muslimer som ofre, men her var det en blanding av islam og nasjonalisme som lå bak. Slikt vil man gjerne beskytte seg selv og andre mot.

    Venstresiden i Norge har tradisjonelt hatt en fiendtlig holdning til kristendommen og de kristne. Parallellen til vår egen tid er nærliggende. Hvis Tyrkia drepte drøyt en million kristne armenere, kan det bidra til å rette søkelyset mot forfølgelsen av kristne i muslimske land. Det ønsker man ikke. Det kan polarisere samfunnsdebatten i Norge. At man dermed snur ryggen vekk og svikter folk med samme tro som en selv, er noe som gnager på samvittigheten. Venstresiden mener på en instinktiv måte at kristne har begått så mye forbrytelser at de ikke fortjener offerrollen. Det kan dessuten skygge for andre som er mer fortjent. Næss er inne på det.

    Ragnar Næss’ utlegninger er et eksempel på at det ikke finnes grenser eller kvalitetskrav i offentlig debatt hvis man bare plasserer seg innenfor det rådende paradgimet. Næss fikk bl.a. utbre seg og sitt syn – akkurat slik Weiss-Wendt og Larsen beskriver – i NRK-programmet «Verdibørsen», i samtale med Kai Sibbern som ikke stilte et eneste kritisk spørsmål til den samme forvrøvlede sammenstilling av opprøret mot ottomanerne på Balkan på 1800-tallet og begivenhetene i 1915.

    Næss benytter seg av ekvivalens-metoden: Man sammenligner forbrytelser på en politisk kalkulator og når frem til det resultat man helst vil ha: Partene var like gode, overgrep på 1800-tallet kan måles mot overgrep i 1915, og på Holocaust-dagen skal vi minnes palestinerne.

    Man må kunne kalle dette en ny pervers historieskrivning, da den foregir å oppfylle kravene til rettferdighet og likeverd. Hopen, majoriteten, makthaverne bestemmer hvordan det skal veies og måles, og alt skjer i beste mening. Man har foreløpig ikke våget å rokke ved Holocaust som historisk faktum, men i flere debatter om ytringsfrihet dukker spørsmålet stadig opp: Hvorfor tillater dere ikke David Irving når dere forsvarer tegningene? Bjørgulv Braanen er helt enig. På dette punkt møtes venstresiden og muslimer i en ny historiefortolkning. Det gjør armener-spørsmålet enda mer alvorlig.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: