Sørvest Asia i perspektiv

Jemens president godtar avtale om avgang

Posted by Fredsvenn den april 25, 2011

En plakat av Jemens president, Ali Abdullah Saleh, rives i stykker av demonstranter i Sana’a under en demonstrasjon 17. april.

Jemens president, Ali Abdullah Saleh, har godtatt en plan som innebærer at han går av innen 30 dager. Han vil overtale makten til visepresident Abdrabuh Mansur Hadi 30 dager etter at avtalen offisielt blir signert. Presidentens sønn og nevøer vil beholde sine lederstillinger i militæret og i den nasjonale sikkerhetsstyrken i 60 dager for å sikre kontinuiteten i tiltak mot terror.

Det skal være Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater som har forhandlet fram avtalen med Saleh. Forrige uke skal Saleh ha fått beskjed om at han hadde mistet støtte fra sine naboer, men at de ville sikre ham en verdig adgang. Han mottar immunitet for seg selv og for sine nærmeste slektninger.

«Jeg har allerede sagt, og jeg gjentar nå at jeg ikke klamrer meg til makten. Jeg har tilbrakt 32 år som president. Denne erfaringen vil jeg på en fredelig måte overlate til folket, ikke til kaos», sa den hardt pressede presidenten, som omtaler seg selv som selve symbolet på stabilitet på Den arabiske halvøy.

Store demonstrasjoner i Jemens hovedstad

Jemens president advarer mot borgerkrig

Nye stordemonstrasjoner i Jemen

– Jemens president godtar avtale om avgang

Legg igjen en kommentar

 
